شنبه، شهریور ۷

گوشت گاو پاکستانی و بز افغانی میهمان سفره های ایرانی

چندی است بحث حضور گوشت گرم وارداتی در بازارهای تهران شنیده می شد، تا اینکه امروز رسما مسئولین ذی ربط صحت این خبر را تایید کردند. چه راه حلی برای این بحران در بازار مواد غذایی در ماه رمضان هر سال وجود دارد؟

یک استدلال ساده و کلاسیکی موضوع این است که مشکل گرانی گوشت در هنگامه ماه مبارک را به دلیل شکاف تقاضا بدانیم. همان استدلالی که مسئولین وزارت بازرگانی همواره آن را بیان کرده اند و اخیرا یکی از معاونین آن وزارتخانه هم گفته بود مردم گوشت گوساله بخورند تا با کاهش تقاضا گوشت گوسفند در ماه رمضان به این میزان جهش قیمت نداشته باشد.

اما وقتی یک بررسی تجربی انجام می دهیم می بینیم شاید بحث کمی متفاوت از کمبود عرضه یا افزایش شدید تقاضا باشد. کافی است نگاهی به افراد فامیل و سفره های خودمان بیاندازیم، واقعا چه میزان افزایش مصرف گوشت و مرغ در ماه رمضان به وجود می آید که قیمت این محصولات پروتئینی بخواهد تا 100 درصد افزایش را از خود نشان دهد و این چنین مردم را دچار مشکل کند؟ به نظر می رسد افزایش در مصرف بسیار کمتر از آن است که اسباب این میزان افزایش قیمت را سبب شود.

ابزار دیگری به جز تحلیل ساده عرضه و تقاضای بازار باید برای یافتن علت این گرانی ها به کار گرفته شود. نظر من بر این است که دو دلیل عمده را برای این اتفاق می توان در نظر گرفت.

  1. سو استفاده افرادی که بازار سیاه به وجود آورده و از فضای ماه رمضان برای سود جویی غیر مشروع استفاده می کنند.
  2. انتظار روانی مردم برای گران شدن اجناس در آستانه ماه رمضان هر سال.

دولت باید برای برخورد با این گرانی ها بازار محصولات ضروری غذایی مردم را به طور جدی تنظیم کند و اجازه ندهد تا بی دلیل مردم در فشار افزایش قیمت محصولات ضروری خود در ماه رمضان هر سال قرار بگیرند، مضافا اینکه سلامتی جامعه با واردات گوشت بز افغانی و گاو پاکستانی در معرض تهدید قرار نگیرد.

۲ نظر:

مهدی همتی گفت...

آقا مهدی آقا از سایت چه خبر ؟و البته همون بازار سیاه هم اگر وجود داشته باشه به علت کمبود عرضه بوده و اگر بازار بتونه فعالانه کارکنه و برای افزایش تقاضای مقطعی عرضه رو هم افزایش بده نه بازار سیاهی پیدا میشه و نه افزایش قیمت نا معقول100 درصدی .

مهدی محمود رباطی گفت...

سلام آقا مهدی
عرض ادب، سایت ان شاالله با قوت وبه فضل الهی با تمام کارشکنی ها راه خواهد افتاد. در مورد بازار سیاه و بحث عرضه اعتقاد من بر این است که آن شکاف عرضه و تقاضایی که به وجود می آید کاذب است. بله در شرایط تئوریک اگر بازار درست کار کند این اتفاق می افتد ولی مهم این است که درست کار نمی کند و نمی افتد.