یکشنبه، شهریور ۱

نخبگان، اسم رمز حذف

چند صباحی است که واژه "نخبگان" در ادبیات سیاسی ایران خیلی پرکاربرد شده است. نخبه یا "Elite" در فرهنگ لغت این معنا را در برابر خود می بیند : طبقه ممتازه هر جامعه و بخصوص طبقه اى که قدرت حاکمه را در دست دارد. از روش مهدنسی معکوس می توانیم به تفسیر این واژه در ساخت سیاسی ایران بپردازیم.

نخبگان در ساختار سیاسی ایران تا قبل از انتخابات سوم تیر ماه 1383 که محمود احمدی نژاد، هاشمی رفسنجانی را در آن شکست داد معنای بسیار مبسوط تری می یافت. اصلاح طلبان از طیف های مختلف و اصولگرایان از طیف های گوناگون. اما پس از این انتخابات ظاهرا افرادی که زیر چتر مفهوم نخبگان می گنجیدند بسیار محدودتر شدند به نوعی که اصلاح طلبان کاملا از این دایره به بیرون رانده شدند و نیز غربالگری در داخل جریان اصولگرا هم شروع شد در این میان وزن نظامیان کت و شلوار پوش در طبقه نخبگان روند فزاینده ای به خود گرفت.

پس از انتخابات اخیر دگرگونی دیگری را در تعریف Elites شاهد بودیم، مفهوم "مردودی نخبگان". اصلاح طلبان که مدت هاست از دایره قدرت بیرون رانده شده یا به عبارتی رفوزه شده اند. پس این مردودان جدید چه کسانی هستند؟ به نظر می رسد نوک پیکان این مردودی به سمت اصولگرایان معقولی است که چهره های شاخص ایشان را می توان "اکبر هاشمی" و "علی اکبر ناطق" به شمار آورد. با مردودی ایشان طیف دیگری نیز از ساختار سیاسی جمهوری اسلامی در حال محذوف شدن هستند. جمهوری سی ساله ای که از همان بدو تولد شروع به حذف کسانی کرد که در به ثمر رساندنش نقش غیر قابل کتمانی داشتند، و امروز دایره خودی هایش به قدری تنگ شده است که امثال میر حسین موسوی، مهدی کروبی و اکبر هاشمی رفسنجانی هم در آن نمی گنجند.


نخبگان جدید چه کسانی هستند ؟

محمود احمدی نژاد در نطق های قبل از معرفی کابینه اش بسیار به این نکته می پرداخت که کابینه خود را از میان نخبگان کشور انتخاب خواهد کرد. وی در نطق های انتخاباتی اش دکتر لنکرانی را نخبه خطاب کرد و اکنون وی را "هلو" می خواند.دکتر لنکرانی در کابینه جدید که از میان نخبگان انتخاب شده اند دیگر نیست، چون احتمالا وی هم از دایره نخبگان خارج شده است.این نخبگان جدید چه خصوصیتی دارند؟ ویژگی مشترکی که در تمام ایشان به طور پر رنگ قابل مشاهده هست، سابقه نظامی یا امنیتی به همراه فرمانبرداری محض از رییس جمهور است.

طبقه نخبگان جدیدی در دهه چهارم جمهوری اسلامی در حال متولد شدن است که به طور مشخص سپاهیان پاسدار انقلاب اسلامی سردمدار آن هستند. نخبگان جدید چه سرنوشتی را برای نظام جمهوری اسلامی رقم خواهند زد؟ نخبگانی که تمام نخبگان پیش از خود را مردود شده اعلام نمود آیا خود از تاریخ و وجدان عمومی مردم نمره قبولی خواهند گرفت ؟

۵ نظر:

نعمت‌اللهی گفت...

سلام جناب رباطی
آدرس ایمیل شما را ندارم
لطفاً به من یک ایمیل بزنید.
می خاهم مطالبی را عرض کنم
با احترام
pooya1352@gmail.com

مهدی همتی گفت...

آقا مهدی آقا در دولت فرودستان نباید حضور فرادستان را به انتظار نشست و راز نخبگی در انقیاد است و بس . حتی نظامیانی که خود را هنوز ژنرال می دانند در دولت راهی ندارند شما با هر لباس و هر گرایش سیاسی و هر صلاحیت که می خواهی باش ولی فقط تحت فرمان باش تا بر مسند دولت و ار یکه قدرت تکیه زنی و در جرگه نخبگان وارد شوی . انجمن یادت هست ؟

مهدی محمود رباطی گفت...

آقا مهدی آقا نخبگی هم در این خاک ماتم زذه معنای خود را به باد داده است....

مهدی محمودرباطی گفت...

آقای نعمت اللهی ممنون از کمکتون

مهدیار گفت...

به نظر من مردودی نخبگان، نفی قشر طرفدار آنها یعنی خود مردم هست. وقتی اکثریت قریب به اتفاق مردم مردود هستند این گروه نخبه جدید احتیاجی به تأیید هیچ کس ندارند