شنبه، مرداد ۱۰

موج عجیب بیکاری در تهران


پس از اعلام افزایش سه درصدی نرخ بیکاری استان تهران در فصل بهار امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته، کارشناسان و فعالان عرصه اشتغال این استان نه تنها این موضوع را یک هشدار جدی برای تهران می‌دانند بلکه حتی اعتقاد دارند این نرخ بیش از 13 درصد اعلام شده توسط مرکز آمار است.

استان تهران با توجه به جمعیت بیش از 12 میلیونی خود و دارا بودن حجم انبوهی از امکانات کشورمان در میان استان‌های کشور، جایگاه خاصی در کشور دارد و چه بسا اگر معضل یا مسئله‌ای در تهران شیوع کند، خیلی زود به استان‌های دیگر کشور منتقل خواهد شد.

از سوی دیگر موضوع اشتغال هم از جمله مسائل مهم این استان به شمار می‌آید که نبودش منجر به بروز معضلات و آثار مخرب اجتماعی و اقتصادی در پایتخت کشورمی شود. با وجود این، چند روز پیش رئیس مرکز آمار از افزایش سه درصدی نرخ بیکاری این استان در فصل بهار نسبت به مدت مشابه در سال 87 خبر داده بود که اعلام همین نرخ در حد یک هشدار جدی برای استان تهران محسوب می‌شود.

در بهار سال جاری نرخ بیکاری در استان تهران به 4/13 درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 3/10 درصد بود، از رشد 1/3 درصدی برخوردار بوده است. این تنها شروع یک ماجرای تلخ و موج عظیم بیکاری در تهران است . بحرانی که برای اقتصاد ایران پیش بینی می شد کم کم در حال رخ نمایاندن است. ایّام سختی پیش روی اقتصادیون دولت دهم و رییس جمهور 24 میلیونی آن است.

۳ نظر:

مهدی یار گفت...

چقدر سخته که این همه آشفتگی در عرصه اقتصاد کشور وجود داره و اوضاع روز به روز بدتر میشه، اونوقت ما فقط میتونیم نظاره گر باشیم و افسوس بخوریم.

چالش گفت...

بیکاری بالای 10 درصد معمولا به عنوان اولویت اول کشورها به شمار میره چون همانطور که نوشتی می تونه عواقب سیاسی - اجتماعی به دنبال داشته باشه.چون مسئله ای که برای هر خانواده براحتی قابل لمس هست و میتونه نارضایتی به دنبال داشته باشه همین بیکاری هست . جالبه که در ایران مردم به علت تداوم و ماندگاری بیکاری بالا کاملا آداپته شدند و بیکاری تک رقمی ،اولویت اول برای تعجب کردن .مثلا هیچوقت شاهد اعتراضات ،اعتصابات و تحصن بخاطر بیکاری نیستیم و البته استدلال مردم اینه که زنده بودن احتمالا بهتر از بیکار بودن .

محمد گفت...

شماها یه مشت منافق کوردل هستید که همه چیز رو سیاه نشون میدید!!... اصلا هم اینجوری که میگید نیست!!... ما تو تهران بیکاری نداریم!.... ما آزادیم!... آزادی هم تو ایران درحد مطلقه!!!